İmam Muhammed Bakır (a.s)

DOĞUMU VE KİŞİSEL ÖZELLİKLERİ

DOĞUMU

  1. Misbahu’l-Müteheccid, Şeyh Tusî, s.557.
  2. Ümmü Abdullah hakkında İmam Sadık (a.s): “İmanlı, takvalı ve iyiliksever bir kadındı.” buyurmuştur. bk. Tevarihu’n-Nebi ve’l-Âl, Tusterî, s.47.
  3. Emâli, Şeyh Saduk, s.213.

İmam’ın (a.s) İlmi

  • Bir başka ravi şöyle anlatıyor: Kûfe şehrinde bir kadına Kur’ân dersi veriyordum. Bir gün onunla şakalaştım. Aradan uzun bir zaman geçmişti. Bir gün İmam Bâkır’ı (a.s) görmeye gittiğimde: “Gizlice bile olsa, günah işleyene Allah Teala ilgi göstermez; o kadına ne söyledin?” dedi. Utancımdan elimle yüzümü kapatıp tövbe ettim. İmam (a.s): “Bir daha tekrarlama.” buyurdu.7
  1. İlelu’ş-Şerayi, Şeyh Saduk, c. 1, s.222. Kum basımı.
  2. el-İrşad, Şeyh Müfid, s.246. Ahundî basımı.
  3. el-İrşad, Şeyh Müfid, s.246. Ahundî basımı.
  4. Menakıb, İbn Şehraşub, 3/329, Necef basımı
  5. Biharu’l–Envar, 46/243, Haraic Ravendî’den naklen.
  6. Biharu’l–Envar, 46/243, Haraic Ravendî’den naklen.
  7. Biharu’l–Envar, 46/247, Haraic Ravendî’den naklen.

İmam Bakır’ın Ahlâkı

  • Medine’de yaşayan bir Şamlı vardı. Sık sık İmam’ın (a.s) evine gidip gelir ve hep şöyle derdi:
  • O dönemin ünlü tasavvufçularından Muhammed b. Münkedir şöyle anlatır:
  1. Namazdan hemen sonra okunan dua ve yapılan zikir ve tesbihata “takibat” denir.
  2. Emali, Şeyh Tusî, s.261.
  3. el-İrşad, Şeyh Müfid, Ahundî basımı, s.247.

İMAM (A.S) VE EMEVİLER

  1. Mâide Suresi, 3.
  2. Kıyâmet Suresi, 16.
  3. Nahl Suresi, 89.
  4. Yâsîn Suresi, 12.
  5. En’âm Suresi, 37.
  6. Delailu’l-İmame, Şiî olan Taberî, s.104–106, Necef, 2. baskı, özet alıntı.

İMAMLA MUHALİFLERİN İLMÎ TARTIŞMASI

  1. Bakara Suresi, 187.
  2. En’âm Suresi, 124.
  3. Usul-u Kâfi, 7/349-351.

İMAM BÂKIR’IN (A.S) EMRİYLE İLK İSLAM AKÇESİ BASILIYOR1

  1. Bazı âlimlere göre bunu İmam Seccad’ın önerisiyle İmam Bakır yapmıştır, yani emri veren İmam Seccad’dır (a.s). bk. İkdu’l–Mümir, c.1.
  2. Rum Kayser’i bu şekilde onun taassubunu kışkırtarak kâğıtların eski haliyle bastırılmasını istiyordu.
  3. İmam Bâkır üç çeşit akçe bastırdı: Birinci dirhem 1 miskâldi ve 10 dirhem 10 miskâldi. İkinci dirhemlerin 10’u 6 miskal ve üçüncü dirhemlerin 10’u 5 miskaldi. Böylece bu üç çeşit dirhemin 30’u, 21 miskal etmiş oluyordu ki bu da piyasadaki Roma akçelerine eşdeğerdi. Nitekim 21 miskal ağırlığındaki 30 Rum dirhemini veren Müslümanlar, aynı ağırlıkta 30 yeni İslâm dirhemi almışlardır.
  4. el-Mehasin ve’l–Musâvi, Beyhakî, 2/232-236, Mısır basımı; Hayatu’l–Heyevan, Demîrî, taş basımı s.24, özetle iktibas.Bir hatırlatma: Bu tarihî olayda, Rum akçesi karşısında ilk İslâm akçesinin İmam Bakır (a.s) tarafından basılıp yayıldığı geçmektedir. Bilindiği üzere ilk İslâm akçesini basıp dağıtan İmam Ali’dir (a.s) ve akçeler Basra’da basılmıştır. İmam Bakır (a.s) dönemindeki akçe olayını bu ilk hareketin uzantısı ve genişletilip mükemmelleştirilmiş bir devamı olarak değerlendirmek gerekir. Geniş bilgi için bk: Gayetu’l-Ta’dil, Serdar Kâbulî, s.16.

İMAM BÂKIR’IN (A.S) ASHABI

Eban b. Tağlib:

  1. Camiu’r-Ruvat, 1/9.

Zürare:

  1. Camiu’r-Ruvat, 1/117 ve 324–325.

Kumeyt el-Esedî:

Kumeyt, hemen şu beyitle karşılık verdi:

  1. eş-Şia ve’l-Hakimun, s.128.
  2. Sefinetu’l–Bihar, 2/496.
  3. Muntehu’l–Amal, 2/7, h.k. 1372 basımı. Maksat, Peygamber’in yolunu gerçek anlamda izlemenin, yüzlerine verdiği nur ve ruhlarına kazandırdığı büyüklüktür. Çev.

Muhammed b. Müslim:

  1. Tuhfetu’l–Ahbab, Muhaddis Kummî, s.351; Camiu’r-Ruvat, 2/194.
  2. Rical-ı Keşşaf, s.162, Meşhed Üniversitesi basımı.

İMAM BÂKIR’IN (A.S) ŞAHADETİ

  1. Usul-u Kâfi, 1/469; Besairu’d-Derecât, s.141, taş basımı; Tevarihu’n-Nebi ve’l-Âl, Tusterî, s.40; el-Envaru’l-Behiyye, Muhaddis Kummî, s.69, taş basımı.

İMAM BÂKIR’DAN (A.S) VECİZELER

  1. Birinci hadisten altıncı hadise kadar; Vesailu’ş-Şia, 8/572, 6/23, 11/318, 8/611, 8/548.
  2. Usul-u Kâfi, 2/365.
  3. Usul-u Kâfi, 2/112.
  4. Usul-u Kâfi, 2/305.
  5. Usul-u Kâfi, 5/57.
  6. Vesailu’ş-Şia, 11/91.

One thought on “İmam Muhammed Bakır (a.s)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir